RSS

Saturday, January 15, 2011

10 langkah untuk Kulit berjerawat

Baru je jap tadi aku post entry pasal pengalaman aku terhadap masalah jerawat yang pernah melanda dan membanjiri muka aku satu waktu dulu.....tapi aku takdelah bergantung 100% kat product pencuci muka tu.. paling aku ambik kisah adalah pada kebersihan. Untuk mereka yang bermasalah dengan kulit berjerawat ni aku suggest kat korang ape yang perlu korang buat sekarang..!

1. ASINGKAN TUALA MANDI DENGAN TUALA MUKA

haaa ni sangat penting, tuala badan yang kita pergi mandi lap-lap badan kita, lap-lap kemaluan kite, mcm-mcm la tu kan, takkan dengan kawasan yang sama nak lap muka kita...?? ni sangat penting, jangan sesekali menggunakan tuala mandi kita untuk lap bahagian muka kita....jangan taw...


2. JANGAN CUCI MUKA DENGAN PENCUCI MUKA WAKTU TENGAH HARI DAN PETANG.

ni pengalaman aku jumpa pharmacist sendiri, dia yang bagi tau aku mcmtu. alasan bagi langkah no.2 ni sebab, waktu tengahari ke petang ni, habuk dan debu sangat banyak, so kalau kita cuci muka dengan pencuci muka, maka ia akan membuka liang roma kita di muka, so dengan tidak semene-menenye debu dan habuk akan masu kedalam liang roma dan menyebabkan kuman akan dibawa dan merebak, akan terwujudlah jerawat jika antibodi untuk kulit melawat bakteria ni lemah...kalau ambil air semayang tu memang di suruh banyak kali pun takpe...yang membawa maksud disini, dengan pencuci muka ok...

3. JANGAN SALAH PILIH MOSTURIZER

salah pilih mostirizer, akan menyebabkan kulit kita berminyak, kalau berminyak so senanglah jerawat akan bermastautin di muka.

4. JANGAN LUPA CUCI MUKA WAKTU PAGI DAN SEBELUM TIDUR.


ni aku rase memang sangat biasa org akan cakap. waktu malam tu penting sangat, malas macamane pun kita, wajib untuk sembahyang dan pastikan waktu berwuduk tu cuci muka dangan pencuci muka siap-siap. then, pakailah toner dan mosturizer yang sesuai..*waktu muka aku berjerawat teruk aku hanya pakai cleanser je, takde toner dan mosturizer.

5. JANGAT PICIT JERAWAT..!!

Ha ni pun penting tau..! dulu mak aku sangat pentigkan bende ni, jangan sesekali kite picit, tapi biaselah, kalau tangan dah gatal tahap cipan nak wat cmne kan..hahahah. Kalau boleh janganlah, aku pun takdela selalu picit jerawat time dulu tu, sebab bile cecair yang dikeluarkan waktu jerawat terpancut, cecair tu akan menanam benih untuk jerawat baru tumbuh kat kawasan yang terkene cecair ni di muka. lagi pun kalau picit, kawasan bekas jerawat tu akan meninggalkan parut.

6. POTONG RAMBUT/ BUAT HAIR BANGs

bile muka yang berjeawat dan ade rambut yang panjang dan mengurai, kompem lah rambut tu akan terkena kat jerawat tu, dan akan diserak-serak ke kawasan muka yang lain. so, aku suggestkan, wat rambut pendek atau hair bangs yang takkan menyemak kat muka.

7. JANGAN KESAT MUKA

sentiasa bawa sapu tangan yang serap peluh tu kemana-mana time muka dilanda disaster ni. kalau kita berpeluh, atau nak lap ape-ape kat muka, jangan kite kesatkan die, cume tekan dengan sapu tangan tu, tekap-tekap je, kalau kite kesat atau lap memanglah akan merebak jerawat tu..

8. MINUM AIR MASAK 3 LITER

 ni pun dah biasa orang akan cakap. tapi percayalah keajaiban air ni.

9. JAGA MAKAN

bukan untuk orang gemuk je yang kene berdiet, org kurus yang ade jerawat juga kene berdiet. berdiet kat sini kenelah berpantang makanan yang beminyak. berlemak dan kalau boleh elak cili lagi bagus. pantang minyak, pantang makanan bergoreng, pantang cili, pantang telur dan makanan yang menyumbang kepada kegatalan, mcm-mcm kene pantang tapi janganlah pantang nampak lak...(mcm perli diri sendiri pulak)

10. AMBIL AIR SEMBAHYANG DENGAN BETUL

bagi org islam, bende ni memang sangat berkesan, kalau ko rajin amek air sembahyang, muke ko berjerawat pun akan nampak berseri dan cantik. ni lah bapak aku utamakn dan nasihatkan aku dulu....time ambil wudu' dan sapu kat muka, ko doalah dalam hati ''YA ALLAH, SERIKANLAH WAJAHKU SEPERTIMANA KAU SERIKAN WAJAH KEKASIHMU''

SEKIAN....

0 katak kenyang: